NY MARATONTRASÉ 2017!

Saltdalshytta Sykkelenern er et av Midt-Norges største turritt og har distanser for hele familien. Løypene består av herlig flytsti, grusvei, grov skogsvei og en andel asfaltert vei for å få strekt ut feltet de første kilometrene. Du kan bryne deg på tre ulike løypealternativ: 60 km maratontrasé – oppdatert for året!, 38 km og 10 km, samt Knøtteenern for de aller minste. Årets arrangement vil ha start og mål ved Oppdal Skytterhus.

60 KM – maratonløype, aktiv/tur med tidtaking

OPPDATERT TRASÉ 2017 – større innslag av grov skogsvei og herlig flytsti

Den lengste distansen er 60 kilometer fordelt på 1000 høydemeter på flytsti, skogsvei, grusvei og asfalt. Løypa er i år tatt ned fra høyfjellet til lunere skogsterreng, og de lange, seige motbakkene er byttet ut med terrengtekniske, småkuperte partier. Den nye traseen blir også mer publikumsvennlig da den ligger nærmere sentrum.

Løypa har start og mål ved Oppdal Skytterhus og går sørover på asfalt/grus før den krysser under jernbanelinja og over gamle E6. Deretter følger den gang- og sykkelveien forbi Blødighaug før den tar til høyre mot Vikavegen ved Miljøstasjonen. Følg Vikavegen/Spælavegen til Nysæterkrysset (asfalt fram hit), opp bak Svarthaugen og ned til Skoresbrua og tilbake nordover langs Moavegen (grus – og skogsvei). Deretter følger du samme vei tilbake via Skytterhuset. Siste sløyfe (22 km), nordover mot Fagerhaug og tilbake til Skytterhuset i retning mot klokka, består hovedsaklig av grov skogsvei og flytsti. Her får du spennende, variert og småkupert skogsterreng med god flyt – gled deg!

Les om hva grusklatreren, nybegynneren, utforsyklisten og ultrabirkebeineren synes om den nye traseen.

Meld deg på her!

Høydeprofil

Siste del fra Gardåa og inn til mål består av flatt terreng.

Last ned GPX-fil her

Film fra den nordlige delen av traseen

Filmet av Svein Stolsmo, 30. juli 2017.

Treningstrasé

Av hensyn til grunneiere i området anmoder vi om å unngå ferdsel i deler av den nordre sløyfa før selve rittdagen. Oppdal Sykkeklubb har derfor utarbeidet en alternativ treningstrasé i samme området med tilsvarende tekniske stipartier.

Kart og GPX-fil

38 KM – tur/trim/aktiv ungdom

Mellomdistansen på 38 km er lik maratontraseen minus den siste sløyfa. Denne distansen består av grusveier, fine skogsveier og et parti på asfalt – passer perfekt for deg som ønsker å sykle en kortere distanse uten stipartiene.

Start og mål ved Skytterhuset. Sørover på asfalt/grus før du krysser under jernbanelinja og over gamle E6. Deretter følger du gang- og sykkelvegen forbi Blødighaug før du tar til høyre mot Vikaveien ved Miljøstasjonen. Følg Vikaveien/Spælavegen til Nysæterkrysset (asfalt fram hit), opp bak Svarthaugen og ned til Skoremsbrua og tilbake nordover langs Moaveien (grus – og skogsvei). Deretter følger du samme veg tilbake til Skytterhuset og målgang.

Meld deg på her!

10 KM – ungdom 12 – 14 år med tidtaking/trim og familie uten tidtaking

Start og mål ved Oppdal Skytterhus (de to “løse endene på kartet). Løypa går først mot Oppdal sentrum, i retning med klokka, før den går mot Gardåenget og rundt siste sløyfe, i retning mot klokka. Løypa består av asfalt, skogsveg og sti.

Løypa er ikke egnet for sykkelvogn eller sykkel med støttehjul.

NB! Sauer og ungdyr langs løypene. Husk at trafikkreglene gjelder for alle også denne dagen!

Knøtteenern – et sykkelritt for de aller minste

Løypa som er ved målområdet vil bli tilpasset utstyret; trø-traktorer, trehjulssykkel og sykkel med og uten støttehjul. KnøtteEnern passer for de mellom 0-6 år. Det vil bli premier til alle barn, og Sparebank1 SMN stiller med is.  Her blir det god stemning, og kanskje får vi besøk av Labb & Line.

Saltdalshytta Sykkelenern er seedingsritt til Birken!

Skal du selta i Birkebeinerrittet er det viktig å  BIRK ID ved påmelding til Saltdalshytta Sykkelenern. Denne kan også oppgis når dere henter ut startnummer i sekretariatet, men dette etterspørres ikke, så du er selv ansvarlig for å opplyse om dette.

Årets Birkebeinerritt arrangeres 29. august, altså tre uker etter Saltdalshytta Sykkelenern. Deltakelsen på Birkebeinerrittet er stor, og for mange er det om å gjøre å få en så god startposisjon som mulig. En god plassering, eller en god tid fra Saltdalshytta Sykkelenern kan da være veien å gå.